18 spectatori au avut nevoie de medicație anti-greață în timpul unui spectacol șocant pus în scenă la opera din Stuttgart, Germania
Un spectacol pus în scenă la Opera de Stat din Stuttgart, Germania, a declanșat reacții puternice din partea publicului, 18 spectatori având nevoie de tratamente medicale pentru greață severă. Acest lucru s-a întâmplat în urma vizionării operei „Sancta”, o producție controversată creată de coregrafa austriacă Florentina Holzinger, care a inclus scene de piercing live, acte sexuale nesimulate și o abundență de sânge fals și real.
Reacții puternice și intervenții medicale
Sebastian Ebling, purtătorul de cuvânt al operei din Stuttgart, a declarat că serviciul de vizitatori al teatrului a fost nevoit să acorde asistență pentru opt persoane sâmbătă și alte zece duminică. În trei cazuri, a fost necesară intervenția unui medic. Spectacolul „Sancta”, o creație îndrăzneață a Florentinei Holzinger, a generat o gamă variată de reacții, de la disconfort fizic la controverse religioase și artistice.
Holzinger, în vârstă de 38 de ani, este cunoscută pentru spectacolele sale provocatoare, care combină dansul cu elemente de teatru experimental și vaudeville. Distribuția sa, alcătuită exclusiv din femei, performează adesea în nuditate parțială sau completă. Printre spectacolele sale anterioare s-au numărat scene de înghițire a săbiilor, tatuaje live și picturi realizate cu sânge și excremente proaspete, scrie The Guardian.
Controverse și inspirație din „Sancta Susanna”
„Sancta” marchează debutul Florentinei Holzinger în operă și este inspirată de „Sancta Susanna”, o operă expresionistă din anii 1920 compusă de Paul Hindemith. Aceasta din urmă, la rândul său, a fost subiectul unor mari controverse datorită conținutului său sacrilegios. Opera lui Hindemith spune povestea unei călugărițe care, ispitită de o poveste spusă de o colegă mai în vârstă, urcă pe altar, se dezbracă și rupe pânza care acoperă trupul lui Hristos. Ulterior, după o întâlnire cu un păianjen uriaș, ea se căiește și cere să fie zidită de vie.
Versiunea prezentată de Holzinger la Stuttgart în 2024 a dus interpretarea operei într-o direcție și mai provocatoare. În locul unei interpretări muzicale tradiționale, spectacolul a inclus călugărițe goale care patinau pe role pe o rampă amplasată pe scenă, un zid de trupuri goale crucificate și o preoteasă lesbiană care oficia o slujbă religioasă.
Critici din partea clerului și publicului
După ce spectacolul a fost prezentat la Viena în luna iunie, episcopii din Salzburg și Innsbruck l-au condamnat ca pe o „caricatură lipsită de respect” la adresa liturghiei. Cu toate acestea, Holzinger a subliniat într-o declarație anterioară că opera nu urmărește să batjocorească biserica, ci mai degrabă să exploreze paralele între instituțiile conservatoare și comunitățile BDSM sau kink.
„Sancta” nu este prima producție a Holzinger care a generat reacții puternice, dar acest spectacol, care a inclus imagini violente și explicite, a dus la un nivel crescut de disconfort printre unii spectatori, provocând stări de greață și disconfort psihic. Cu toate acestea, spectacolul a devenit rapid un succes comercial, biletele fiind vândute în totalitate.
O operă între artă și provocare
Florentina Holzinger este recunoscută pentru faptul că împinge limitele artei performative, creând spectacole care sfidează convențiile tradiționale și provoacă publicul să se confrunte cu teme tabu. Într-un interviu acordat pentru The Guardian, Holzinger a declarat că vede tehnica bună în dans nu doar în execuția unor mișcări perfecte, ci și în capacitatea de a realiza acte extreme, cum ar fi urinarea la comandă.
Controversele din jurul „Sancta” au stârnit dezbateri aprinse în comunitatea artistică și religioasă, iar spectacolul rămâne un exemplu puternic al modului în care arta contemporană poate provoca reacții puternice atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional.
Deși criticată de unii ca fiind lipsită de respect, opera Florentinei Holzinger continuă să atragă spectatori curioși și provocatori, dovedind că arta are puterea de a zgudui și de a pune întrebări incomode despre limitele societății moderne.